Freddy Head - búcsúzik a legenda

A francia zsoké- és trénerlegenda bejelentette: szezon végén visszavonul.

48297-large.jpeg

Freddy Head, aki egyike a bajnok zsokék azon válogatott csoportjának, akik igazi sikert arattak a trénerként is, az év végén adja le a licencét.

Head, aki a többszörös bajnok Miesque-ot lovagolta és Goldikova rekordot döntögető karrierjét irányította, bejelentette, hogy visszavonul, miután júniusban már 75. születésnapját ünnepelte.

Szeptember 18-án így nyilatkozott: "A kor mindannyiunkat utolér, és én tizenhatéves korom óta dolgozom. Itt az ideje, hogy más dolgokat élvezzek. Mindig is úgy éreztem, hogy a 75. év lesz az az idő, amikor abbahagyhatom, és nagyon örülök neki. Soha nem akartam tovább menni azon a szakaszon, amikor már megkeseredett vagyok; az borzalmas lett volna."

"Szükséged van némi szerencsére, és szerencsés voltam, hogy néhány nagyon jó lovat idomíthattam. Ez örömteli, mert amikor zsoké voltam, mindig is trénerkedni akartam. Amikor lovagoltam, mindig kicsit kritikus voltam a trénerekkel szemben, és látni akartam, hogy igazam van-e. Sok jó embernek lovagoltam, ezért meg akartam nézni, hogy a tőlük tanult különböző dolgokat, amiket tanultam, össze tudom-e rakni magamnak. Ez volt a legjobb dolog abban, hogy trénerként dolgoztam."

Head fenomenális karriert futott be a nyeregben, és hatszor nyerte meg a Cravache d'Or-t (Arany Ostor, a francia bajnoki trófea), ami nem kis teljesítmény, hiszen pályafutása nagyrészt egybeesett a rekordot tartó Yves Saint-Martinéval.

A leghíresebb nyereg-beli kapcsolata Miesque-kel volt, aki megszerezte a brit és a francia 2000 Guineas trófeáját is, és 1987-ben és 1988-ban duplázott a Breeders' Cup Mile (G1) versenyen.

Head megnyerte a Prix de l'Arc de Triomphe-ot (G1) is Bon Mot (1966), San San (1972), Ivanjica (1976) és Three Troikas (1979) nyergében.

1997-ben kezdett el trénerkedni a chantilly-i Avenue du General Leclerc-en lévő udvarán, és Marchand D'Orral megnyerte első Group 1, azaz királykategóriás futamát, a 2006-os Prix Maurice de Gheest-et, amelyet a későbbiekben szinte a sajátjává tett.

115864-large.jpeg

Marchand D'Or három egymást követő évben hódította el a Maurice de Gheest-et, majd ezt a teljesítményt megismételte a Head által idomított Moonlight Cloud is. Ő 2013-ban megmutatta sokoldalúságát, amikor Deauville sprintbajnokságát, majd a Prix du Haras de Fresnay-le-Buffard-Jacques Le Marois (Gr1) mérföldes futamát nyerte mindössze hét nappal később.

Head számos lova versenyzett Alain és Gerard Wertheimer színeiben, köztük Solow, aki a 2015-ös szezonban zsinórban öt Group 1-es versenyt nyert, köztük a Dubai Turf-öt (Gr1) márciusban és a Queen Elizabeth II Stakes-t (Gr1) októberben Ascotban.

A híres kék-fehér Wertheimer-selymet Goldikova is viselte, akinek öt szezon alatt elért 14 Group 1-es győzelme továbbra is európai rekordnak számít a sík versenyzők között. Ő lett az első ló, aki háromszor is megnyerte ugyanazt a Breeders' Cup futamot, amikor 2008-ban, 2009-ben és 2010-ben is célba ért a Mile-ban.

A tréner így nyilatkozott: "Goldikova egy rendkívüli kanca volt, de nagyon szép emlékeim vannak Marchand D'Orról, aki az első bajnokom volt. Rengeteg problémája volt, de hatalmas képességgel bírt. Nem tudom, miért tartott ki mindegyikük a pályafutása során. Azt hiszem, először is nagyon jónak kellett lenniük - ez nem sikerült volna bármelyik más lóval -, aztán pedig szeretni kell őket természetesen."

Head lett az első ember, aki lovasként és trénerként egyaránt diadalmaskodott a Breeders' Cupon - ezt a teljesítményt azóta Joseph O'Brien is megismételte.

A versenyzés iránti érdeklődését gyermekei erősen fenntartják. Fia, Christopher az elmúlt hetekben egy pár csoportgyőztes ifjoncot nyergelt, míg lánya, Victoria az év elején szerezte meg a tréneri engedélyét. "Látni, hogy Christopher és Victoria mit csinál, fantasztikus, és nagy bónusz számomra. A Head név tovább fog élni."

Efelől senkinek nincs kétsége. Boldog nyugdíjas éveket kívánunk az élő legendának!

A cikkben szereplő információk és interjúrészletek forrása a BloodHorse.

Képek: Racing Post

süti beállítások módosítása